29. kesäkuuta 2017

Hevosen kuljettaminen B- ja BE-ajokortilla

Nyt seuraa napakka tietopaketti, jossa paljon lukuja. Varasin itselleni eilen ajan BE-kortin teoriakokeeseen täksi päiväksi ja kaipailin vastaavaa, mutta kävi ilmi ettei kyseiseen kokeeseen ole ollenkaan varsinaista teoriamateriaalia vaan selasin lukuja ja nippelitietoa pitkin nettiä. Ajattelin siis kirjoittaa tiivistelmän josta saattaa olla iloa tulevaisuudessa jollekin toiselle, joka haluaa päivittää korttinsa B-kortista BE-kortiksi, eli tuttavallisemmin "pikku-e:ksi". Tässä on ohessa paljon tietoa, joka ei ole välttämättä lainkaan hyödyllistä ajatellen hevoskuljetuksia, mutta erittäin hyödyllistä sellaiselle joka suunnittelee BE-kortin hankkimista. Muille tämä teksti on kyllä todennäköisesti niin puinen, että hyppäisin ehkä suosiolla yli ja kaivaisin sitten naftaleenistä mikäli aihe tulee joskus ajankohtaisemmaksi omalle kohdalle...

Minkälaista yhdistelmää saa ajaa B-kortilla?

  • Auton kokonaismassa ollessa enintään 3500kg saa vetää kokonaismassaltaan alle 750kg painavaa perävaunua.
  • Yhdistelmän kokonaismassan ollessa alle 3500kg saa perävaunun kokonaismassa ylittää 750kg
  • Perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton suurinta sallittua vetomassaa.
 Käytännössä tämä tarkoittaa, että 1,5 hevosen traileria voi vetää sopivan kevyellä vetoautolla, jonka rekisteriotteessa ilmoitettu suurin sallittu vetomassa riittää kyseisen trailerin vetämiseen. Painorajoja pohdittaessa on merkitystä ainoastaan rekisteriotteessa ilmoitetuilla vetoauton ja peräkärryn kokonaismassoilla. Eli esimerkiksi vetoauto painaessa 1700kg ja kahden hevosen trailerin omamassa, eli paino tyhjänä olisi vain 1000 kiloa, mutta rekisteriotteessa ilmoitettu kokonaismassa on 2200kg ei kyseistä yhdistelmää saa vetää B-kortilla, vaikka traileriin ei olisi lastattu mitään.

Minkälaista yhdistelmää saa ajaa BE-kortilla?

  • BE-kortti tarvitaan, kun perävaunu painaa 750kg-3500kg, yhdistelmän kokonaismassan ylittäessä 3500kg. 
  • BE-kortilla vedettävän yhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 7000kg. 
  • Vetoauton eikä perävaunun kokonaismassa saa ylittää 3500kg:a
  • Kun yhdistelmän kuljettajalla on BE-ajokortti, saa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton suurimman sallitun perävaunumassan, kunhan perävaunun todellinen massa (omamassa+kuorman paino) ei ylitä vetoauton suurinta sallittua perävaunumassaa. Tähän asiaan en saanut virallista kantaa soittaessani Ajovarmalle, mutta sekä sieltä, että ajokokeeni tutkinnon vastaanottajalta tuli mielipide, että näin on.
  • Yhdistelmän enimmäispituus on 18,75m 
  • Perävaunun enimmäisleveys 2,6m
  • Vetokoukulle kohdistuva paino saa olla enintään 4% perävaunun kokonaismassasta.

 

Jarrullinen ja jarruton perävaunu

  • Alle 750kg peräkärryissä ei tarvitse olla jarruja. 
  • Auton rekisteriotteeseen on toisinaan erikseen merkitty jarruton vetomassa. Jos ei ole, jarruton peräkärry saa painaa enintään puolet vetoauton painosta.
  • Yli 750kg peräkärryissä on oltava toimivat jarrut.
  • Nelivetoiseen vetoautoon saa kytkeä 1,5 kertaa vetoauton painoisen jarrullisen perävaunun.

 

Katsastus, vakuutus ja rekisteröinti

  • Alle 750kg perävaunuja ei tarvitse katsastaa.
  • Yli 750kg painavat perävaunut tulee katsastaa ensimmäisen kerran sen vuoden loppuun mennessä, kun käyttöönottopäivästä on kulunut 2 vuotta. Tämä jälkeen katsastus on tehtävä kahden vuoden välein, aina vuoden loppuun mennessä. 
  • Liikennevakuutus ja rekisteröinti on pakollinen kaikille perävaunuille.

 

Renkaat

  • Alle 750kg peräkärryihin ei tarvitse vaihtaa talvirenkaita.
  • Yli 750kg luokan peräkärryissä on oltava talvirenkaat, mikäli vetoautossa on talvirenkaat. 
  • Joulu- tammi- ja helmikuussa yli 750kg painavassa perävaunussa pitää olla M+S-merkityt renkaat.
  • Renkaiden sopiva koko tulee varmistaa perävaunun rekisteriotteesta.
  • Kesärenkaissa tulee olla kulutuspintaa vähintään 1,6mm
  • Perävaunun renkaiden ilmanpaine saa poiketa enintään 20% valmistajan ilmoittamasta alaspäin.

 

 Kuormaus

  • Jos perävaunun omamassa on 1000kg ja kokonaismassa 1700kg, saa perävaunuun kuormata enintään 700kg. 
  • Suurin sallittu kuorman paino on siis perävaunun kokonaismassan ja omamassan erotus.
  • Suurin kuorma pitää olla sijoitettu perävaunun akselin/akseleiden päälle.
  • Kuorma saa ulottua enintään 2m perävaunun takalaidan ulkopuolelle. Yli metrin päähän takalaidasta ulottuessa tulee kuorma merkitä lipulla.
  • Kuorma pitää sitoa huolellisesti. Sidonnan pitää kestää kuorman verran eteenpäin.
  • Kuormasta pitää tehdä matala ja yhtenäinen kokonaisuus.
  • Kuorma pitää peittää, jos on olemassa mahdollisuus, että jotain tippuu kuormasta tielle.
  • Matkailuperävaunussa, eikä missään muussa perävaunussa saa kuljettaa henkilöitä edes hätätilassa. Ylimääräiset henkilöt on sijoitettava auton takapenkille.

 

Kärryn irrotus ja kytkentä

  • Muista kiinnittää turvavaijeri kytkiessäsi perävaunu vetoautoon.
  • Varmista aina vetoaisan kiinnittyminen vetokoukkuun ja muista kytkeä sähkötöpseli autoon.
  • Tarkista valojen ja jarrujen toimivuus.
  • Irrottaessasi perävaunu, laita ensin käsijarru, irrota sitten valopistoke (vetäen töpselistä, ei johdosta), säädä pyörä alas ja irrota sitten vasta kuulakiinnitys vetokoukusta.
  • Perävaunun ollessa vetoautoa leveämpi, tulee peilien keskiosa olla perävaunun leveydellä

 

Pysäköinti

  • Yhdistelmän saa pysäköidä kahteen peräkkäiseen ruutuun
  • Mahdollinen pysäköintimaksu on tällöin maksettava sekä vetoautosta, että peräkärrystä.
  • Pysäköidessä pelkkä peräkärry, on kärryn paikallaan pysyminen varmistettava aina pyöräkiiloilla tai käsijarrulla.

 

Eläinkuljetus

Ainakin hevosihmisille nämä kohdat näyttäytyvät täysin itsestäänselvyytenä, mutta jos joku ei-hevosihminen sattuu pänttäämän pikku-e:n teoriakokeeseen, niin kannattaa nämä kohdat pistää korvan taakse:
  • Eläimillä ei saa olla mahdollisuutta karata ja ilmanvaihdon tulee olla riittävä.
  • Jos eläimet ei näy peräkärryn ulkopuolelle, pitää niistä ilmoittaa tekstillä.
  • Yli 8 tunnin ajomatkalle tulee tehdä pysähtymispaikkoja ajatellen reittisuunnitelma, kun kuljetetaan hevosia, nautoja, sikoja, lampaita tai vuohia.

 

Mitä tulee ottaa huomiota yhdistelmällä ajettaessa?

Tässä viimeisessä kohdassa kokoamani asiat on hyvinkin maalaisjärjellä pääteltävissä ja kokeessa kysyttiinkin muutamia kysymyksiä liittyen juurikin tälläisiin perusasioihin, jotka on varmaankin ennestään täysin selviä meistä useimmille. Alla oleva lista saattaa siis huvittaakin itsestäänselvyydessään, mutta kukaan tuskin kuitenkaan häviää mitään jos listaan loppuun vielä asioita, joita koskien saattaa tulla kysymyksiä BE-kortin teoriakokeessa.

  • Yhdistelmän jarrutusmatka on pidempi, kuin pelkällä autolla ajettaessa. Tästä syystä ajotavan pitää olla normaalia ennakoivampi ja on aina parempi alentaa nopeutta ja jättää enemmän väliä edelliseen autoilijaan.
  • Myöskin ohittajia ajatellen on parempi pitää kunnon väli edelliseen, jotta ohittavat autot mahtuu turvallisesti yhdistelmän eteen. Näin vältetään parhaiten jonon syntyminen yhdistelmän taakse.
  • Liukkaalla kelillä paras tapa välttää vesilirtoa on sama kuin autollakin - tilannenopeuden laskeminen. Lisäksi kannattaa välttää ajamista ajourissa. Vetoauton ja perävaunun renkaiden pito-ominaisuuksissa voi olla eroja, joten yhdistelmän kanssa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.
  • Sivutuuli vaikuttaa yhdistelmän ohjaamiseen. Eniten se vaikuttaa silloin, kun ajetaan suojaiselta tieosuudelta aukealle tieosuudelle.
  • Vastaantulevien autojen aiheuttamaan ilmavirtaan on parasta varautua laskemalla nopeutta ja ajamalla kaistan oikeassa reunassa.
  • Risteyksissä tulee ryhmittäytyä aivan kuten ilman yhdistelmääkin, mutta varovaisuutta ja harkintaa käyttäen voi risteyksien jättömääräyksissä joustaa.
  • Yhdistelmällä ajettaessa perävaunun rekisteröintitodistus ja kaksi varoituskolmiota on oltava mukana.
  • Yhdistelmän enimmäisnopeus on 80km/h
Jos joku keksii vielä jotain täydennettävää tähän listaan, niin kommentoikaa ihmeessä alapuolelle niin päivittelen tekstiä. Näillä tiedoilla kuitenkin irtosi täydet pisteet teoriakokeesta, joten tällä listallakin on varmaan ihan hyvä aloittaa!

4 kommenttia:

  1. Nyt en ihan koko tekstiä jaksanut lukea, kun toukokuussa ajoin juuri itsekin BE-inssin. Kannattaa ottaa inssiin myös kiilat, jotka laitat käsijarrun lisäksi traileriin kun irroitat sen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tämä teksti tuskin on monellekkaan lukemisen arvoinen ;D Jos ei ole ajankohtainen niin on sen verran ankeaa ja faktapitoista tekstiä, että ei välttämättä puhtaasta mielenkiinnosta jaksa monikaan lukea. Kiitos vinkistä, pitääkin etsiä useampi kiila mukaan :) Onneksi olen nyt viimein saanut aikaseksi ajaa tämänkin niin ei tarvitse tulevaisuudessa niin paljoa miettiä, että mitä voi ajaa ja mitä ei..

      Poista
  2. Tosta on puhuttu nyt paljon, että saako vetää kokonaismassa traikkua 2000kg (tyhjänä) vetoautolla jossa maksimi veto 1800kg. Tekstissä tosiaan kirjoitat että ei saa, ja osa näin väittää mutta katsastusmies ja poliisi ainakin mulle sanonut että saa vetää kunhan se hevonen + traikku ei ylitä sitä 1800kg.
    Tuo pätee kyllä jos poliisi katsoo B kortin omaavaa kuskia. Mutta jos on BE niin ei koske :D

    Tää on iha hirveetä xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo katsoppas vaan, etsin suurennuslasin kanssa, että mihin olen noin kirjoittanut, mutta löytyihän se sieltä! Mä itseasiassa soitin tästä asiasta ajovarmallekin, eikä heilläkään ollut virallista kantaa aiheeseen, mutta totesivat sieltä että maalaisjärjellä katsottaisiin todellista massaa sen sijasta, mitä paperilta löytyy. Ajokokeessa kysyin myös kokeen vastaanottajalta, ja hän oli samaa mieltä, mutta totesi että eri puolella Suomea poliiseilla myös vähän eri linja tähän. Ja B-kortilla seurataan sitten orjallisesti kokonaismassoja..

      Yritän muotoilla tuonne jotenkin järkevästi, jotta lakkaan johtamasta ihmisiä harhaan :D

      Suoritin itsekin inssin lopulta sellaisella autolla jonka rekisteriotteessa suurin sallittu perävaunumassa oli 1800kg ja trailerin kokonaismassa 2400kg ja tämä oli ok. Enpä kyllä olisi sinne tonnin painavaan koppiin laittanut edes yhtä hevosta sen auton kanssa, mukavampi vetää sellaisella autolla joka oikeasti jaksaa ja on vakaa.

      Ja sanoppas muuta, ihmeellisen sekavaa ja hassua :p

      Poista